زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

گروه بسرمان‌ها





بسرمانها گروه قومیِ کوچکی ساکن روسیه شمالی که با اودمورتها قرابت دارند که درباره منشأ آن‌ها فرضیه‌های متضادی هست.


۱ - معرفی گروه قومی بسرمانها



بِسِرمانها (به روسی: بسرمیانها، یا تاتارهای گلازُف)، گروه قومیِ کوچکی ساکن روسیه شمالی که با اودمورتها (واتیاکها) قرابت دارند و درباره منشأ آن‌ها فرضیه‌های متضادی هست.
برخی این قوم را از «فین»هایی (قومی اورال ـ آلتایی) می‌دانند که قومیت ترکی یافته‌اند؛ و بعضی ایشان را از بلغارهای قدیمیِ کاما می‌دانند که عمیقاً تحت تأثیر زبان و فرهنگ اودمورتها قرار گرفته‌اند.

۱.۱ - جمعیت زبان و آیین بسرمانها


در سرشماری ۱۳۰۵ ش/ ۱۹۲۶ شوروی (سابق)، عده بسرمانها ۰۳۵، ۱۰ تن بوده است که ۱۹۵، ۹ تن آن‌ها در نواحی بالزینو و یوکامنسکوی، در جمهوری خودمختارِ شوروی اودمورت، و ۸۳۴ تن آن‌ها نزدیک دهکده اسلوبدسکوی، در ملتقای رودخانه‌های ویاتکا و چپتزا در ناحیه کیروف سکنی داشتند.
بسرمانها دوزبانه‌اند و، علاوه بر زبان اودمورتی، که بشدت از تاتاری متأثر است، در جمهوری خودمختار اودمورت به زبان روسی و در ناحیه کیروف به تاتاریِ قازانی نیز تکلم می‌کنند.
عده‌ای از بسرمانها که در جنوبِ غربی با ترکهای قازان و در جنوب شرقی با ترکهای باشقیر همسایه‌اند به این لهجه‌های ترکی سخن می‌گویند.
به قولی، بعید نیست که کلمه بسرمان تصحیفی از «بوسورمان» (موسورمان/ موسولمان: مسلمان) باشد.
بسرمانها تا سده دهم/ شانزدهم مسلمان بودند، اما از ۹۶۴/۱۵۵۶، به فرمان تزار روس، ایوان گروزنی، به اجبار، به دین مسیح درآمدند و در قرن یازدهم/ هفدهم رسماً مسیحی شدند و تا انقلاب اکتبرِ ۱۹۱۷ ارتدوکس شمرده می‌شدند، اما باطناً مسلمان باقی‌مانده بودند و بسیاری از آداب و سننِ اسلامی را رعایت می‌کردند؛ بویژه، مرسوم بود که در بستر مرگ، بعد از کشیش ارتدوکس ملای تاتار را به بالین بخوانند.
در ۱۳۲۳/ ۱۹۰۵، بعد از اعلام آزادیِ دینی در روسیه، بیشتر بسرمانها آشکارا به اسلام بازگشتند.

۲ - فهرست منابع



(۱) V Belitzer, Problema proizkhojdeniya Besermyan , in Trudy Instituta Etnografii , Moscow ۱۹۱۷, I;.
(۲) Bolshaya Sovetskaya Entziklopediya, v, ۱۹۳۰, ۷۲۱-۷۲۲, sv "Besermyane" (by Negovitzin) ;.
(۳) Smirnov, Otc § et o ۸ Arkheologic § eskom siezde, in Journal du Ministre de l'Instruction Publique , St Petersburg ۱۸۹۰, no ۲۶۹, ۱-۴۷.

۳ - پانویس





۴ - منبع


دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «بِسِرمانها»، شماره۱۳۲۹.    


رده‌های این صفحه : تراجم | جغرافیای اسلامی | روسیه | قبائل




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.